லனாட்ரோன் தோட்டத் தமிழ்ப்பள்ளி, பஞ்சூர்
SJK TAMIL LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
PROGRAM PANITIA 2011
PANITIA : KEMAHIRAN HIDUP
SJK (T) LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
2.0 ANALISIS PERSEKITARAAN “SWOT’’
MATA PELAJARAN: KEMAHIRAN HIDUP TAHUN: 2011
KEKUATAN (S) | KELEMAHAN (W) |
1.Bahan P&P yang optimum dan menarik. 2.Suasana persekitaran sekolah yang kondusif. 3.50% guru adalah guru terlatih dan berpengalaman. | 1.Murid kurang minat. 2.Murid tidak mahir dengan istilah-istilah matapelajaran Kemahiran Hidup. 3.Guru kurang mahir dalam menyediakan rancangan pelajaran yang menarik minat murid. |
PELUANG (O) | ANCAMAN (T) |
1.Hubungan baik dengan JPNJ,PPD dan PIBG. 3.Sokongan PIBG yang baik. | 1.Ibu bapa kurang berminat memberi bimbingan di rumah. 2.Program rakan sebaya yang bersikap negatif. 3.Latar belakang sosio-ekonomi murid. |
SJK (T) LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
ISU-ISU STRATEGIK
3.0 Senarai isu-isu strategik
MATA PELAJARAN: KEMAHIRAN HIDUP TAHUN: 2011
Daripada analisis persekitaran ”SWOT”(Khususnya faktor kelemahan dan cabaran isu-isu strategik yang telah dikenalpasti ialah)
1. Guru kurang mahir dalam menyediakan rancangan pelajaran harian yang menarik minat murid.
2. Guru kurang mahir dalam menyediakan BBM yang menarik.
3. Guru Kurang mahir dalam menjalankan P&P.
4. Murid kurang minat dan pengetahuan dalam matapelajaran Kemahiran Hidup.
5. Murid tidak mahir dalam penggunaan istilah-istilah kemahiran hidup.
SJK (T) LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
STRATEGIK MENGIKUT ISU,MATLAMAT DAN SASARAN.
PANITIA KEMAHIRAN HIDUP : 2011
BIL | ISU STRATEGI | MATLAMAT STRATEGIK PROGRAM / AKTIVITI | KPI | TEMPOH / TARIKH | SASARAN |
1 | Guru kurang mahir dalam menyediakan rancangan pelajaran harian yang menarik minat murid. | LDP Penyediaan RPH | Memantapkan dan meningkatkan keberkesanan penyediaan RPH | December | Semua guru Kemahiran Hidup |
2 | Guru kurang mahir dalam melaksanakan P&P yang menarik minat murid. | LDP Micro Teaching | Memantapkan dan meningkatkan keberkesanan P&P | Februari, April, Jun | Semua guru Kemahiran Hidup |
3 | Guru kurang mahir dalam menyediakan BBM yang menarik minat pelajar dalam matapelajaran KH. | Bengkel Penyediaan BBM oleh guru-guru. | Memantapkan dan meningkatkan keberkesanan P&P | Mac | Semua guru Kemahiran Hidup |
4 | Guru kurang kemahiran dalam menyediakan BBM untuk Kemahiran Hidup. | Pameran BBM | Meningkatkan kemahiran guru dalam menghasilkan BBM. | Jun | Semua guru Kemahiran Hidup |
5 | Guru kurang mahir dalam mengenal pasti dan mengatasi masalah pembelajaran pelajar. | Bengkel Kajian Tindakan | Mengetahui teknik-teknik yang perlu dilaksanakan semasa menjalankan kajian tindakan. | April | Semua guru |
6 | Murid kurang minat dan pengetahuan dalam matapelajaran Kemahiran Hidup. | i) Membuat buku skrap ii)Pameran kraf Kemahiran Hidup iii)Menghasilkan kraf dengan bahan buangan. | Penglibatan, pengetahuan & minat murid dalam bidang Kemahiran Hidup. | Mei - Oktober | Semua murid Tahap 2 |
7 | Murid tidak mahir dalam penggunaan istilah-istilah kemahiran hidup. | Sediakan modul istilah Kemahiran Hidup. | Peratus kelulusan keputusan Peperiksaan UPPM | Januari - Oktober | Semua murid Tahap 2 |
SJK (T) LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
PELAN TAKTIKAL
PANITIA KEMAHIRAN HIDUP : 2011
B | PROGRAM / AKTIVITI | OBJEKTIF | STRATEGIK PELAKSANAAN | SASARAN | TEMPOH / TARIKH | TEMPAT | |
1 | LDP Penyediaan RPH | Guru-guru dapat pendedahan yang secukupnya serta dapat memantapkan dan meningkatkan keberkesanan penyediaan RPH | Pengerusi Panitia menerangkan SP,HSP,RTP dan cara menulis RPH yang lebih menarik. | RM 20 | Semua guru-guru Kemahiran Hidup | Dec | Sekolah Induk |
2 | LDP Micro Teaching | Guru-guru dapat pendedahan yang secukupnya serta dapat meningkatkan taraf dalam P&P | Guru berpengalaman/Pengerusi Panitia mengendalikan micro teaching. | RM 20 | Semua guru-guru Kemahiran Hidup | Feb | Sekolah Induk |
3 | Bengkel Penyediaan BBM | Guru-guru dapat pendedahan dalam menyediakan BBM. | Dikendalikan oleh Guru berpengalaman/Guru MataPelajaran. | RM 50 | Semua guru-guru Kemahiran Hidup | Mac | Sekolah |
4 | Pameran BBM | Guru-guru dapat meningkatkan kemahiran mereka dalam menyediakan BBM. | Dikendalikan oleh semua guru matapelajaran. | RM 50 | Semua guru-guru Kemahiran Hidup | Jun | Sekolah Induk |
5 | Bengkel Kajian Tindakan | Guru mendapat teknik dan idea baru untuk mengatasi masalah pembelajaran pelajar. | Dikendalikan oleh Guru Pakar. | RM100 | Semua Guru | April | Sekolah Induk |
6 | Menghasilkan kraf dengan bahan buangan. | Menambahkan pengetahuan dan minat murid dalam bidang penghasilan kraf. | Guru membimbing murid membuat kraf dengan bahan buangan. ( contoh : kotak,kain,tin dan sebagainya) | RM50 | Semua murid tahap 2 | Mei-Oktober | Bilik Darjah |
7 | Pameran Kraf Kemahiran Hidup. | Menambahkan minat murid serta memberi penyedaran kepentingan kitar semula. | Murid mengadakan pameran di sudut bilik darjah. | RM70 | Semua murid tahap 2 | Mei-Oktober | Bilik Darjah |
8 | Membuat buku skrap. | Menambahkan minat dan pengetahuan murid dalam matapelajaran Kemahiran Hidup. | Guru membimbing murid membuat buku skrap. | RM 50 | Semua murid tahap 2 | Mei - Oktober | Januari - Oktober |
9 | Modul istilah Kemahiran Hidup. | Menambahkan minat dan pengetahuan murid dalam matapelajaran Kemahiran Hidup. | Aktiviti-aktiviti mengenalpasti penggunaan istilah diadakan sepanjang waktu kemahiran hidup. | RM 50 | Semua murid Tahap 2 | Januari - Oktober | Januari - Oktober |