SJK TAMIL LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
PELAN OPERASI
PANITIA KEMAHIRAN HIDUP : 2011
Disediakan oleh,
Cik.S.Sittartiny
Pengerusi Panitia Kemahiran Hidup
SJK Tamil Ladang Lanadron
Nama Projek | Bengkel Menulis RPH |
Objektif | Guru-guru dapat pendedahan yang secukupnya serta dapat memantapkan dan meningkatkan keberkesanan penyediaan RPH |
Kumpulan Sasaran | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. Ucapan Pengerusi Panitia. ii. Menerangkan kandungan SP, HSP, RTP, RPH. iii. Menerangkan format menulis RPH. |
Kekangan | - |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan | Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program. |
.
Nama Projek | Bengkel MICRO TEACHING |
Objektif | Guru-guru dapat pendedahan yang secukupnya serta dapat meningkatkan taraf dalam P&P. |
Kumpulan Sasaran | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. Ucapan Pengerusi Panitia. ii. Menerangkan tajuk yang hendak diajar. iii. Menjalankan microteaching dengan menggunakan BBM. iv. Sesi Soal Jawap. v. Membuat Laporan. |
Kekangan | - |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan | Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program. |
.
Nama Projek | BENGKEL MENYEDIAKAN BBM |
ii. Pendedahan tentang menghasilkan BBM dan cara penggunaanya semasa P&P. iii. Membuat laporan | |
.
Nama Projek | PAMERAN BBM |
Objektif | Guru-guru dapat meningkatkan kemahiran mereka dalam menyediakan BBM. |
Kumpulan Sasaran | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. Sediakan tempat pameran. ii. Pamerkan hasil BBM. iii. Membuat laporan. |
Kekangan | - |
Pemantauan | |
Penilaian | |
.
Nama Projek | PERTANDINGAN MENYEDIAKAN BUKU SKRAP |
Objektif | Menambahkan minat dan pengetahuan murid dalam matapelajaran Kemahiran Hidup. |
Kumpulan Sasaran | Semua murid tahap 2 |
Guru Terlibat | Semua Guru yang mengajar Kemahiran Hidup. |
Proses Kerja | i. Taklimat diberikan untuk semua guru dan murid tahap 2. ii. Masa diberikan antara bulan Mei hingga Oktober. iii. Tajuk akan diberikan mengikut kelas. iv. Pengumpulan buku skrap. v. Penilaian. |
Kekangan | Kekurangan Bahan untuk menyediakan buku skrap |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan |
.
Nama Projek | MENGHASILKAN KRAF DENGAN BAHAN BUANGAN |
Objektif | Menambahkan pengetahuan dan minat murid dalam bidang penghasilan kraf. |
Kumpulan Sasaran | Semua murid tahap 2 |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. P&P yang berkaitan dengan menyediakan kraf dengan bahan buangan. ii. Penghasilan Kraf oleh pelajar. |
Kekangan | |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan |
..
Nama Projek | PAMERAN KRAF KEMAHIRAN HIDUP |
Objektif | Menambahkan minat murid serta memberi penyedaran kepentingan kitar semula. |
Kumpulan Sasaran | Semua murid tahap 2 |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. Sediakan tempat pameran. ii. Pameran kraf yang dihasilkan oleh pelajar. |
Kekangan | - |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan | Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program. |
.
Nama Projek | Bengkel KAJIAN TINDAKAN |
Objektif | Guru mendapat teknik dan idea baru untuk mengatasi masalah pembelajaran pelajar. |
Kumpulan Sasaran | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. Pendedahan kepada kajian tindakan. ii. Guru MataPelajaran memilih tajuk dan sediakan proposal. iii. Sediakan laporan kajian tindakan. |
Kekangan | Kekurangan masa |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan | Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program. |
...
Nama Projek | MODUL ISTILAH KEMAHIRAN HIDUP |
Objektif | Menambahkan minat dan pengetahuan murid dalam matapelajaran Kemahiran Hidup. |
Kumpulan Sasaran | Semua murid tahap 2 |
Guru Terlibat | Semua Guru Kemahiran Hidup |
Proses Kerja | i. Pemberian modul kepada murid. ii. Aktiviti-aktiviti penggunaan istilah dengan betul oleh murid diadakan sepanjang waktu kemahiran hidup oleh guru matapelajaran. |
Kekangan | Murid cuai dan menghilangkan modul yang diberi. |
Pemantauan | Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia. |
Penilaian | Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program. |
Penambahbaikan | Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program. |