PELAN OPERASI KEMAHIRAN HIDUP

SJK TAMIL LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR, JOHOR.
 PELAN OPERASI
PANITIA KEMAHIRAN HIDUP : 2011
  Disediakan oleh,
Cik.S.Sittartiny
Pengerusi Panitia Kemahiran Hidup
SJK Tamil Ladang Lanadron

Nama Projek
Bengkel Menulis RPH
Objektif
Guru-guru dapat pendedahan yang secukupnya serta dapat memantapkan dan meningkatkan keberkesanan penyediaan RPH
Kumpulan Sasaran
Semua Guru Kemahiran Hidup
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup
Proses Kerja
i.                     Ucapan Pengerusi Panitia.
ii.                   Menerangkan kandungan SP, HSP, RTP, RPH.
iii.                  Menerangkan format menulis RPH.
Kekangan
-
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.












.
Nama Projek
Bengkel MICRO TEACHING
Objektif
Guru-guru dapat pendedahan yang secukupnya serta dapat meningkatkan taraf dalam P&P.
Kumpulan Sasaran
Semua Guru Kemahiran Hidup
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup
Proses Kerja
i.                     Ucapan Pengerusi Panitia.
ii.                    Menerangkan tajuk yang hendak diajar.
iii.                  Menjalankan microteaching dengan menggunakan BBM.
iv.                   Sesi Soal Jawap.
v.                    Membuat Laporan.
Kekangan
-
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.












.
Nama Projek
BENGKEL MENYEDIAKAN BBM
 Objektif
 Guru-guru dapat pendedahan dalam menyediakan BBM.
 Kumpulan Sasaran
 Semua Guru Kemahiran Hidup
 Guru Terlibat
 Semua Guru Kemahiran Hidup
 Proses Kerja
 i.                     Ucapan Pengerusi Panitia
ii.                    Pendedahan tentang menghasilkan BBM dan cara penggunaanya semasa P&P.
iii.                  Membuat laporan
 Kekangan
 Masalah kewangan
 Pemantauan
 Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia.
 Penilaian
 Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
 Penambahbaikan
 Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.
.
Nama Projek
PAMERAN BBM
Objektif
Guru-guru dapat meningkatkan kemahiran mereka dalam menyediakan BBM.
Kumpulan Sasaran
Semua Guru Kemahiran Hidup
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup
Proses Kerja
i.                     Sediakan tempat pameran.
ii.                    Pamerkan hasil BBM.
iii.                  Membuat laporan.
Kekangan
-
Pemantauan
 Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia.

Penilaian
 Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
 Penambahbaikan
 Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.











.
Nama Projek
PERTANDINGAN MENYEDIAKAN BUKU SKRAP
Objektif
Menambahkan minat dan pengetahuan murid dalam matapelajaran Kemahiran Hidup.
Kumpulan Sasaran
Semua murid tahap 2
Guru Terlibat
Semua Guru yang mengajar Kemahiran Hidup.
Proses Kerja
i. Taklimat diberikan untuk semua guru dan murid tahap 2.
ii. Masa diberikan antara bulan Mei hingga Oktober.
iii. Tajuk akan diberikan mengikut kelas.
iv. Pengumpulan buku skrap.
v. Penilaian.
Kekangan
Kekurangan Bahan untuk menyediakan buku skrap
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
 Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.
.
Nama Projek
MENGHASILKAN KRAF DENGAN BAHAN BUANGAN
Objektif
Menambahkan pengetahuan dan minat murid dalam bidang penghasilan kraf.
Kumpulan Sasaran
Semua murid tahap 2
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup

Proses Kerja
i.                     P&P yang berkaitan dengan menyediakan kraf dengan bahan buangan.
ii.                    Penghasilan Kraf oleh pelajar.
Kekangan
 -
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
 Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.











..
Nama Projek
PAMERAN KRAF KEMAHIRAN HIDUP
Objektif
Menambahkan minat murid serta memberi penyedaran kepentingan kitar semula.
Kumpulan Sasaran
Semua murid tahap 2
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup
Proses Kerja
i.                     Sediakan tempat pameran.
ii.                    Pameran kraf yang dihasilkan oleh pelajar.
Kekangan
-
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Kemahiran Hidup dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.











.
Nama Projek
Bengkel KAJIAN TINDAKAN
Objektif
Guru mendapat teknik dan idea baru untuk mengatasi masalah pembelajaran pelajar.
Kumpulan Sasaran
Semua Guru Kemahiran Hidup
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup
Proses Kerja
i.         Pendedahan kepada kajian tindakan.
ii.         Guru MataPelajaran memilih tajuk dan sediakan proposal.
iii.      Sediakan laporan kajian tindakan.
Kekangan
Kekurangan masa
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.











...

Nama Projek
MODUL ISTILAH KEMAHIRAN HIDUP
Objektif
Menambahkan minat dan pengetahuan murid dalam matapelajaran Kemahiran Hidup.
Kumpulan Sasaran
Semua murid tahap 2
Guru Terlibat
Semua Guru Kemahiran Hidup
Proses Kerja
i.                     Pemberian modul kepada murid.
ii.                    Aktiviti-aktiviti penggunaan istilah dengan betul oleh murid diadakan sepanjang waktu kemahiran hidup oleh guru matapelajaran.
Kekangan
Murid cuai dan menghilangkan modul yang diberi.
Pemantauan
Dilakukan oleh Guru Besar, GPK 1 dan Pengerusi Panitia.
Penilaian
Penilaian akan dibuat selepas program ini dilaksanakan bagi mengenalpasti keberkesanan program.
Penambahbaikan
Berdasarkan hasil penilaian, penambahbaikan akan dilakukan bagi meningkatkan keberkesanan program.