Laporan Bengkel PRH KH


      லனாட்ரோன் தோட்டத் தமிழ்ப் பள்ளி

            SJK TAMIL LADANG LANADRON
           84500 PANCHOR, MUAR, JOHOR     JBD 5084


                                                                                    
  Ruj.Kami :JBD5084/600-2/7/3/1/(1)
                                             Tarikh     : 26.12.2010
Kepada

Semua Guru Lanadron, Palaniappa dan Craigielea.

Tuan,

MESYUARAT PANATIA KEMAHIRAN HIDUP KALI PERTAMA 2011

Dimaklumkan bahawa Mesyuarat Panitia Kemahiran Hidup pertama akan diadakan seperti butiran berikut:

                         Tarikh    : 28 Disember 2010
                                     Masa     : 9.00-10.00 pagi
                                     Tempat  : Bilik Tahun 3

2. Agenda Mesyuarat adalah seperti berikut :

2.1              Ucapan Pengerusi.
2.2              Ucapan Penasihat.
2.3              Perlantikan AJK Panitia
2.4              Laporan Analisis Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tahun 5 Peperiksaan Akhir Tahun 2010 dan post mortem.
2.5              Perancangan Program Panitia Tahun 2011
2.6              Pencerapan guru dan buku latihan murid.
2.7              Hal-hal lain.
2.8              Penangguhan

3.Kehadiran dan kerjasama tuan/puan diucapkan terima kasih.

Sekian, terima kasih

‘BERKHIDMAT UNTUK KECEMERLANGAN’

Saya yang menurut perintah,


.....................................               ................................               ...................................       

    (S.SITTARTINY)                          (M.SAHILA)                      (M.TURUVANGADAM)
PENGERUSI PANITIA                GPK PENTADBIRAN                   GURU BESAR





LAPORAN KURSUS PERKEMBANGAN STAF / LDP 1 2011
                               
1.              Tajuk Kursus           :   Bengkel Penulisan Rancangan Harian Kemahiran Hidup
2.              Tempat Kursus        :   SJK Tamil, Ladang Lanadron, Panchor, Muar.
3.              Tarikh/ Masa            :   28 . 12. 2010 / 9.00am
4.              Pengerusi                :   Cik. Sittartiny Selvarajoo
5.              Kandungan Kursus  :  

5.1     Fasilitator mengalu-alukan kedatangan dan mengucapkan terima kasih kepada para guru yang telah hadir untuk bengkel ini.
5.2     Beliau telah menerangkan dan tunjukkan kandungan Sukatan Pelajaran, Huraian Sukatan Pelajaran dan Rancangan Tahunan matapelajaran kemahiran hidup kepada para guru.
5.3     Beliau telah menerangkan secara terperinci format dan kategori-kategori yang harus terdapat di dalam satu rancangan harian  berdasarkan kepada satu contoh  rancangan harian yang telah diedarkan oleh beliau. Beliau juga telah menyediakan sasaran tahunan yang guru perlu melaksanakan pada waktu mengajar.
5.4     Kategori-kategorinya adalah seperti berikut :
5.4.1            Bidang
5.4.2            Unit
5.4.3            Tajuk Pembelajaran
5.4.4            Hasil Pembelajaran
5.4.5            Aktiviti Pembelajaran
5.4.6            Alat Membantu Mengajar
5.4.7            Nilai Moral
5.4.8            Refleksi
5.5     Fasilitator telah menentukan buku latihan berbentuk journal digunakan untuk matapelajaran Kemahiran Hidup. Warna peach telah dipilih untuk muka hadapan buku latihan Kemahiran Hidup.
5.6     Fasilitator berharap semua guru kemahiran hidup dapat merancang pengajaran pembelajaran
yang menarik dan berfaedah untuk murid-murid.   
6.          Faedah-faedah yang diperolehi daripada bengkel yang telah dijalankan:
                Guru kemahiran hidup yang baru dilantih telah dapat pengalaman menyediakan satu rancangan harian yang
                lengkap.
7.          Masalah yang timbul semasa kursus dijalankan:
        Tiada Masalah.
8.             Cadangan / Syor:
            Bengkel ini akan diadakan setiap awal tahun persekolahan.


Disediakan oleh,
      

    ...........................................................
   Nama  : SITTARTINY SELVARAJOO
   Tarikh : 28.12.2010



தேசிய வகை லனாட்ரோன் தோட்டத் தமிழ்ப் பள்ளி

வாழ்வியல் கல்வி
நாள் பாடத்திட்டம்
ஆண்டு 5


§¿Ãõ       : 11.10-12.10
ஆண்டு  : 5
பாடம்         : வாழ்வியல் கல்வி
கற்றல் பிரிவு     : ¨¾ÂÖõ «ÆÌ Á£ý¸Ùõ
தலைப்பு     : «ÆÌ Á£ý¸û
¾¢Èý       : 1.8.2 அழகு மீன்
கற்றல் பேறு      : 1.8.2.2 Á£ý ¦¾¡ðʨ ¾Â¡÷ ¦ºöÅ÷
நோக்கம் : இப்பாட இறுதிக்குள் மாணவர்கள் :
              1. மீன் தொட்டி¨Âò ¾Â¡÷ ¦ºöÐ «Äí¸Ã¢ì¸  அறிந்திருப்பர்.
நடவடிக்கை      : 1. Á¡½Å÷¸û ¾¡í¸û ¸üÈ Á£ý 
À¡¸ò¨¾ì ÜÚ¾ø.
                : 2. Á¡½Å÷¸û மீன் தொட்டி¨Âò
 ¾Â¡÷ôÀÎòÐõ  Ó¨È¨Âì ¸ÄóШáξø.
                : 3. Á¡½Å÷¸û மீன் தொட்டி¨Âò 
 ¾Â¡÷ôÀÎòÐõ  Ó¨È¨Â À¡¼áÄ¢ø ÀÊò¾ø.
            : 4. Á¡½Å÷¸û மீன் தொட்டி¨Âò ¾Â¡÷ ¦ºöÐ  «¾¨É «Äí¸Ã¢ò¾ø. 

பாட.து.பொ      :
Á£ý ¦¾¡ðÊ, «Äí¸Ã¢ì¸ §¾¨Å¡ɠ
¦À¡Õû¸û.

பண்புக் கூறு      :
ஓய்வு நேரத்தைப் பயனுள்ள வழியில் கழித்தல், °Â¢Ã¢É¼ò¾¢ø «ýÒ ¦ºÖòоø.

சிந்தனை மீட்சி :
5/5 மாணவர்கள் சரியான ӨȢø மீன் தொட்டி¨Âò ¾Â¡÷ ¦ºöÐ
«¾¨É «Äí¸Ã¢ò¾É÷.



 தயாரித்தவர்,
செ.சித்தார்த்தினி
வாழ்வியல் கல்வி
பாடக்குழுத் தலைவி 2011